W obecnej rzeczywistości polskiej oświaty, gdzie dawno stało się jasne, że dziecko jest podmiotem wychowania, głównym celem pracy przedszkola jest wspieranie rozwoju wychowanków. Zgodnie z założeniami reformy, nowoczesna placówka przedszkola powinna poszukiwać ulepszeń w dążeniu do pełnej realizacji założonych celów, rozpoznawać i tworzyć warunki do rozwoju dziecka, przestrzegać praw i spełniać różnorodne potrzeby dzieci, oraz być otwarta na oczekiwania rodziców. Aby pozyskać nowych wychowanków w czasach, gdy niż demograficzny stał się faktem, przedszkola muszą stać się konkurencyjne. Coraz aktywniej więc zapobiegają o odmienność i oryginalność swoich ofert edukacyjnych, podejmując działania aktywizujące dyrektora i całą Radę Pedagogiczną do tworzenia i urzeczywistnienia wizji przedszkola. W przedszkolu, w którym pracuję biorąc pod uwagę, biorąc pod uwagę doświadczenia, umiejętności i predyspozycje kadry pedagogicznej, jak również bazę przedszkola, a także potrzeby środowiska lokalnego, dzieci i rodziców, podjęliśmy prace nad tworzeniem wizji. Uwieńczeniem ich było przyjęcie wizji przedszkola artystycznego. Obierając artystyczny profil pracy naszego przedszkola mamy na uwadze wszystkie kategorie rozwoju dziecka: rozwój intelektualny, duchowy, moralny, społeczny i kulturowy wychowanków. Bieżący rok szkolny stanowi podsumowanie dorobku artystycznego przedszkola, warto więc pokusić się o pewne refleksje dotyczące osiągniętych celów i ewentualnej kontynuacji obranego profilu. Z wypowiedzi nauczycielek można wnioskować, że praca nad rozwojem artystycznym dzieci przyniosła i przynosi nadal widoczne korzyści. Dzieci lepiej rozwijają się umysłowo, mają większą zdolność koncentracji uwagi, ćwiczą pamięć poprzez opanowanie treści słownych i muzycznych. Są one aktywne, śmiałe, chętnie pytają i samodzielnie poszukują odpowiedzi, nabywając nowych umiejętności, rozbudzają wyobraźnię. Poprzez kontakt ze sztuką uczą się wrażliwości, szacunku dla innych osób i siebie. Poznają twórców kultury, ich pracę i biorą czynny udział w życiu kulturalnym. Ze względu na osiągnięte efekty pracy z dziećmi, uzupełnianą na bieżąco wiedzę fachową i zdobyte już doświadczenie zawodowe nauczyciele są zgodni co do celowości kontynuacji obranego profilu w przyszłości. Aby poznać opinie rodziców skierowaliśmy do nich nasze pytanie w formie ankiety. Na podstawie analizy uzyskanych wypowiedzi poznaliśmy ich pozytywne nastawienie do wdrażanych przez nas przedsięwzięć. Potwierdzają oni istnienie w przedszkolu właściwych warunków do rozwoju zdolności artystycznych dzieci i podzielają pogląd, że organizowane zajęcia dodatkowe rozwijają uzdolnienia dzieci. Zdaniem rodziców obrany profil korzystnie wpływa na rozwój dzieci, ponieważ ćwiczy i rozwija pamięć, oraz wymowę dzieci, uczy śmiałości i otwartości, wyrabia poczucie rytmu i zamiłowanie do muzyki. Rozwija też zdolności plastyczne dzieci i uczy właściwego odbioru sztuki. Rodzice w swoich wypowiedziach podkreślają fakt, iż przedszkole stwarza dzieciom możliwość udziału w spektaklach teatralnych, wyjazdach do teatru, bezpośredniego kontaktu z artystą, udziału w koncertach muzycznych i wystawach i wyrażają akceptację obranego profilu. Tak więc zadaniem przedszkola jest dalsza praca w tym kierunku, co pozwoli przygotować przyszłego twórcę i odbiorcę sztuki.
opracowała Małgorzata Noga nauczycielka Przedszkola nr 8 w Mysłowicach |